РОЛЬ ЛЕГО-КОНСТРУЮВАННЯ В РОЗВИТКУ ДИТИНИ(консультація)

Для сучасної освітньої системи проблема розумового виховання підростаючого покоління надзвичайно важлива. Необхідність компетентно орієнтуватися у зростаючому обсязі знань пред’являє інші вимоги, ніж були декілька років тому. На перший план висувається завдання формування творчої особистості, здатної до активної розумової діяльності.

Як казав В.О. Сухомлинський: «Витоки здібностей і обдарування дітей – на кінчиках їхніх пальців. Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші нитки – струмочки, які живлять джерело творчої думки. Іншими словами, чим більше майстерності в дитячій руці, тим розумніша дитина ». Це його твердження можна віднести до кожної діяльності дошкільника. Тому без розвитку дрібної моторики неможливо розвиток мозкової діяльності, логічного і просторового мислення.

Дошкільне дитинство – період інтенсивного сенсорного розвитку. Як відомо, провідною діяльністю дошкільника є гра. В наш час ми маємо багатий, широкий  світ іграшок. Вони яскраві, привабливі, але не всі мають розвивальну цінність.  Натомість, справді універсальною іграшкою є конструктор LEGO, що забезпечує найширші потреби дошкільника, спонукає до мислення, фантазування, дає дитині змогу відчувати, творити.

Програма розвитку дітей від 2 до 6 років та методичні рекомендації «Безмежний світ гри з LEGO» (під керівництвом Рома О.Ю.) створена з метою реалізації основних завдань Базового компонента дошкільної освіти та укладена відповідно до чинних вимог внутрішнього потенціалу кожної дитини, формування світогляду та збагачення ігрового досвіду засобами конструктора LEGO. До цієї програми розроблені методичні рекомендації, у яких запропоновано шляхи реалізації підходу «навчання через гру», де LEGO конструктор є універсальним інструментом для розв’язання поставлених завдань.

Програма «ЛЕГО-конструювання» ставить перед педагогами такі завдання:

  • формувати у дітей цілісну систему уявлень про навколишній світ (про світ людей, природи, речей);

  • формувати елементарні знання з основ математики;

  • навчати дошкільників основним прийомам та способам конструювання різних моделей з деталей конструктора LEGO;

  • формувати загальні вміння — виконувати завдання відповідно до поставленої мети;

  • доводити розпочату роботу до кінця, працювати поряд і разом з дорослим, з однолітками;

  • планувати діяльність;

  • аналізувати та оцінювати її результат;

  • розвивати дрібну моторику, формувати зорову координацію рухів, правильну поставу;

  • створювати умови для активного розвитку всіх психічних процесів, зокрема конструктивного мислення; репродуктивної та творчої уяви; образної, рухової та словесно-логічної пам’яті;

  • збагачувати активний словник дошкільників та формувати навички зв’язного мовлення, вербального та невербального спілкування;

  • формувати морально-етичні цінності; виховувати такі базові якості особистості, як самостійність, цілеспрямованість, наполегливість, креативність.

Робота з конструкторами LEGO дозволяє дітям у формі пізнавальної гри дізнатися багато всього важливого і розвинути необхідні в подальшому житті навички. Включення дітей у систематичну конструктивну діяльність можна вважати одним з важливих умов формування здатності сприймати зовнішні властивості предметного світу (величина, форма, просторові і розмірні відносини).

Граючись,  дитина не тільки вчиться розрізняти, оцінювати і комбінувати деталі різного кольору, розміру і форми,  у неї розвиваються психічні процеси, мовленневі, інтелектуальні, пізнавальні, комунікативні здібності. Порівнювати їх між собою і розчленовувати на частини, бачити в них спільне та відмінне, знаходити основні конструктивні частини, від яких залежить розташування інших частин, робити висновки і узагальнення — це маленька частинка того, що може дати робота з ЛЕГО конструктором. Конструктивна діяльність сприяє практичному пiзнанню властивостей геометричних тіл і просторових відносин. У зв’язку з цим мова дитини збагачується новими термінами, поняттями, дитина вправляється в правильному вживанні понять (високий – низький, довгий – короткий, широкий – вузький, великий – маленький), в точній словесній вказівці напрямку (над – під, вправо – вліво, вниз – вгору, ззаду – спереду, ближче і т. д.).

Конструктивна діяльність є також засобом морального виховання дошкільника. У процесі цієї діяльності формуються такі важливі якості особистості, як працьовитість, самостійність, ініціатива, завзятість при досягненні мети, організованість.

Для того, щоб робота велась якісно, була цікавою для дітей, педагоги нашого комплексу створили Куточки ЛЕГО-конструювання, підібрали відповідний  ігровий матеріал для дітей всіх вікових груп.

Педагоги нашого закладу поєднують ЛЕГО-технології з усіма видами діяльності дітей: ігровою, навчальною, трудовою. Упродовж усього дня організовуються різні види ігор з урахуванням віку дітей, їхніх ігрових інтересів, місця гри в режимі дня, місця проведення, змісту попередніх і наступних форм роботи, сезонних умов, ступеня фізичного та інтелектуального навантаження на дітей.

Також вихователі нашого комплексу особливу увагу приділяють таким формам організації життєдіяльності дошкільника як його самостійна діяльність та індивідуальна робота. При цьому ми намагаємось забезпечити кожній дитині можливість працювати у власному темпі, дати йому достатньо часу для придбання необхідних знань і навичок перш, ніж приступить до наступного етапу навчання, більш складного, самостійно і творчо реалізовувати власні задуми; вміти працювати в парі і в колективі.

Основним напрямком роботи з дітьми раннього віку (до 3 років) є забезпечення їх емоційного комфорту під час перебування у закладі, створення сприятливих умов для їх психічного і фізичного розвитку. Особлива увага надається розвитку сенсорних почуттів. В цьому нам теж допомагає ЛЕГО.  Ця робота продовжується в усіх вікових групах.

Конструктор ЛЕГО цінний тим, що його можна використовувати для вивчення різних розділів програми. Тому цей конструктор ми використовуємо на заняттях, які забезпечують захопливий процес навчання.

На таких заняттях ми формуємо у дітей уявлення про навколишній світ, сенсорні основи сприйняття, технічні та зображувальні навички у конструкторській діяльності, навички елементарного орієнтування у просторі.     Використовуємо конструктор також і на фізкультурних та музичних заняттях. Крім занять ЛЕГО – конструктор включаємо в широкий спектр життєвих подій дитячого садка: ЛЕГО – свята і розваги, оформлення груп до свят, що є потужним джерелом формування у дітей інтересу до конструювання.

Будівлі з ЛЕГО можна використовувати в іграх-театралізаціях, в яких вміст, ролі, ігрові дії обумовлені сюжетом і змістом того чи іншого літературного твору, казки і т. д., а також є елементом творчості. Також  створені ЛЕГО – споруди діти використовують в сюжетно рольових іграх. За допомогою ЛЕГО наші вихованці передають у будівлях отримані знання та враження від занять, екскурсій, спостережень і прогулянок.

Отже, використання конструкторів ЛЕГО в навчально-виховному процесі дозволяє в цілому підвищити рівень комунікативної компетентності дітей, формує уявлення дітей про навколишній світ, та їх відношення до тієї або іншої проблемної ситуації, сприяє навичкам активної та творчої колективної взаємодії, розвитку творчого потенціалу дітей і підвищенню рівня їх соціальної адаптації.

http://nv-internat.org.ua/wp-content/uploads/2017/10/%D0%9B%D0%95%D0%93%D0%9E.pdf

 

КОНСУЛЬТАЦІЯ

Як говорити з дітьми про коронавірус

А ваші діти вже запитували вас, що таке коронавірус? Психотерапевти дають  5 практичних порад, як знизити рівень тривожності в сім’ї, як знезаразити вірус паніки та про що слід домовитися батькам на час карантину. А наприкінці матеріалу — найдієвіший експеримент, який переконає ваших дітей, чому і як слід мити руки.

 

Припиніть панікувати і прийміть рішення

 

 

Є старий як світ принцип: дитина тривожиться тоді, коли тривожаться батьки. Щоб припинити нервуватися і панікувати, прийміть рішення щодо свого ставлення до наявної ситуації. Ви можете вирішити взяти на роботі відпустку і поїхати з дітьми в село, або припинити читати дописи в соцмережах. Якщо вам потрібно взяти лікарняний без збереження заробітної плати, але для збереження здорового глузду і спокою, то візьміть його. Прийняття рішення саме по собі дуже «попускає».

 

 

Встановіть нові правила життя на час карантину вдома

 

 

В умовах карантину ми всі стикаємося із фрустрацією — у людини зникає можливість піти від домашніх турбот в офіс. Головне, не вдавати, що все так, як завжди, бо це неправда. Отже, у сім’ї слід домовитися про нові правила життя: наприклад, тато працює 2 години вранці, а мама в цей час займається дитиною, потім тато забирає дитину, а мама має свої 2 години роботи, коли її ніхто не відволікає. Раджу використовувати так звану поведінку в ліфті: пригадайте, як ви дієте, коли їдете в ліфті з кількома іншими людьми. Ми намагаємося відсторонитися від людей тілесно і навіть уникаємо зорового контакту. Так і під час карантину вдома кожному члену сім’ї слід мати свій шматочок особистого простору: пересунути крісло чи стіл так, щоб можна було відокремитися від контакту з родиною і спокійно працювати.

 

 

Відповідайте на питання дитини про коронавірус

 

 

Якщо дитина прийшла до вас із конкретним питанням про вірус чи карантин, обов’язково дайте відповідь. Але пам’ятайте — ваші пояснення мають бути доступними дітям: використовуйте слова, які ваша дитина вже знає і розуміє — вірус, грип, інфекція. Поясніть, що саме через це школи і садочки зачинили на карантин і тимчасово не можна запрошувати друзів додому. Я би не радила навантажувати дітей незрозумілими словами типу пандемія — це тільки множитиме в дитячій уяві загрозливі фігури. Найгірше, це коли батьки обговорюють тему коронавірусу, дитина це чує і помічає тривожність батьків, а вони замість простих пояснень, кажуть «Все добре, іди пограйся».

 

 

Намалюйте коронавірус разом із дитиною

 

 

Щоб пояснити дитині, що таке коронавірус, і зняти страх із цієї теми, його можна намалювати. Ваше завдання — зобразити цей вірус максимально смішно, ніби він — мультяшний герой. І розповісти про нього історію: жив-був вірус, і якось вирішив, що він найкрутіший, тож начепив на себе корону і почав усіх штовхати. Усі розгубилися, бо ще ніколи не бачили такого нахабу. Але тепер ми з ним познайомилися і знаємо, як зробити так, щоб він до нас не чіплявся. Дитині важливо жити у світі, де вона все розуміє, щойно ми називаємо чи упредметнюємо якісь складні поняття, ми можемо ними керувати. Ось коронавірус жив у нас у голові у вигляді страшного поняття, а тепер він живе на папері як смішний монстрик — і це вже шлях до подолання страху і тривоги. Якщо діти на майданчику почали грати в гру, коли хтось стає коронавірусом, а інші його ловлять — це геніальний спосіб зробити цю тему менш стресовою. До речі, дорослі можуть приєднатися до такої гри.

 

 

Зробіть удома релакс-пісочницю

 

 

Пригадуєте, як колись люди перебирати гречку перед тим, як її зварити? Це заняття чудово знімало стрес: пам’ятаю, ми це робили всією сім’єю — це був справжній ритуал, ми говорили, співали. Зараз немає потреби перебирати крупу, проте активізація дрібної моторики дуже добре заспокоює і дітей, і дорослих. Тож раджу простий і дешевий лайфхак: купуєте в магазині 3 кілограми дрібної кукурудзяної крупи, висипаєте у велику миску і маєте домашню антистресову пісочницю. Це неймовірні відчуття розслаблення і задоволення, коли занурюєш туди руки, дозволяєш крупинкам просочуватися між пальцями… У тому піску можна закопати фігурку-коронавірус або розіграти сценку, як лицар його перемагає. Головне, робити це разом з дитиною і в стані спокою.

 

 

Як показати дітям вірус: експеримент із блискітками

 

 

А ось і вишенька на тортику — експеримент, який наочно покаже дітям, що таке віруси і чому так важливо ретельно мити руки. 

 

 

 

Мета експерименту — «показати» дітям віруси. Роль вірусів зіграють дрібні блискітки. Перед експериментом діти змащують руки кремом — так блискітки краще прилипають до шкіри. Далі діти з «вірусами» на руках вітаються за руку з дітьми із чистими руками, торкаються обличчя «зараженими» пальцями. Усі бачать, як блискітки лишаються на чистій шкірі дітей. Потім діти швидко миють руки водою і бачать, що блискітки не змилися. Наступний крок — діти ретельно миють руки із милом, гарно труть долоні і тильні сторони, ділянки між пальчиками, рахуючи до 20. Нарешті руки чисті від «вірусів», а діти розуміють, як саме інфекція потрапляє в організм людини і як можна себе від неї захистити.

 

 

 

Шановні батьки !!! Це важливо

 

Дитина має знати і дотримуватись 5 правил, щоб

 

не захворіти:

  • Не торкатися обличчя забрудненими руками

  • Дотримуватися правил гігієни при чханні та кашлі

  • Регулярно мити руки

  • Притримуватися гігієни харчування

  • Розуміти важливість особистої гігієни

 

 

ЯК І ЩО ДИТИНА МАЄ ЇСТИ

 

Діти мають здорово харчуватися. 

Щоб заохотити дитину до здорового харчування, використовуйте ці 

6 порад:

1.Привчайте дітей до різних смаків

 

2.Їжте разом та без телевізора.

 

3.Встановіть регулярний режим харчування.

 

4.Не використовуйте їжу як нагороду чи покарання.

 

5.Стежте, щоб дитина пила достатньо води.

 

6.Обмежте їжу з великою кількістю

калорій, жиру, цукру та солі.

Як організувати дозвілля дитини під час карантину.

(консультація для батьків)                 

 

Зараз у нас триває карантин. Зачинені всі освітні заклади і, як наслідок, батьки вимушені теж залишатися вдома. Як же батькам організувати день, щоб діти мали можливість і розважатися , і розвиватися? Дитині дошкільного віку, на відміну від школяра, потрібно допомогти організувати власну діяльність.

Насамперед дорослі мають організувати свій день так, щоб якнайменше змінити розпорядок дня дитини від розпорядку дня в дитячому закладі. Адже карантин закінчиться, і діти повернуться до звичного розміреного життя садочка. І краще, щоб малюку не прийшлося занову до нього привчатися. Батькам потрібно розуміти, що змінилося тільки місце перебування більшої частини дня дитини, а її діяльність повинна і надалі бути такою, як і була( по можливості) , або трішки змінена. Психологи радять написати на аркуші паперу або на стікерах докладний розпорядок дня і повісити його так, щоб дитина постійно його бачила. Важливо, щоб у неї були чіткі очікування з приводу того, що буде відбуватися протягом дня - коли буде час для ігор, читання і відпочинку.

День повинен починатися з гігієнічних процедур, ранкової гімнастики, сніданку. Протягом дня батьки( або інші дорослі, які будуть знаходитися з дитиною вдома) повинні організувати навчальну, ігрову, самостійну діяльність дитини. Якщо це дитина старшого дошкільного віку, то вона більш самостійна і тому контролювати самостійну діяльність не обов’язково, а з малюкам молодшого дошкільного віку потрібна допомога. Навчальну діяльність можна організувати як до обіду, так і після денного сну (денний сон теж бажано не відміняти). Програму, за якою працюють в дитячому садочку можна знайти на сайті МОН або проконсультуватися з вихователями, в програмі чітко вказані вікові особливості відповідного віку та знання з кожної освітньої лінії, які повинна отримати дитина, відповідно до вікової категорії. Цим самим батьки можуть зорієнтуватися на те, що вже знає їхня дитина і чому її ще потрібно навчити. Так, це може бути складно, бо існують різні форми та методи роботи з дошкільнятами. Але не обов’язково в домашніх умовах дотримуватися всього цього. Головне - в доступній для дитини формі пояснити матеріал, дати змогу закріпити в практичних вправах (якщо це необхідно), бажано використовувати наочний матеріал, щоб дитина краще змогла зрозуміти те, що їй пояснюють. На практиці в садочках використовують дидактичний матеріал, роздатковий, відео та аудіо записи. В наш час інформаційних технологій зробити це нескладно. З підручного матеріалу можна виготовити наочність ( матеріал для лічби, геометричні фігури, цифри, літери тощо).

Яку діяльність запропонувати дошкільнику протягом дня.

Ігрова

Гра завжди зацікавлює дитину. Ігрова діяльність сприяє розвитку в дитини навичок, умінь,необхідних для самообслуговування й надання допомоги дорослим. У сюжетно-рольових іграх дитина відтворює та моделює прибирання, прання, одягання, прийому їжі, одягання й роздягання на прикладі ляльки чи іншої іграшки.

Трудова

У малят є бажання самостійно виконувати деякі трудові доручення — мити посуд, накривати на стіл, підмітати. Тому дитині слід давати посильні трудові доручення.

Художньо-продуктивна

Малювання, ліплення, аплікація, конструювання - це те, що , напевно, подобається робити дитини найбільше. У цих видах художньо-продуктивної діяльності малюк має змогу втілити свої задуми та реалізувати творчі здібності, незалежно від дорослого.

Важливо ще й те, що батьки повинні контролювати перебування дитини перед комп’ютером чи планшетом. Потрібно організувати перебування на свіжому повітрі.

Дитині корисно буде послухати казку, оповідання, вивчити вірш, переказати прочитаний твір. Це можна зробити за допомогою запитань, малюнків. Цікава форма роботи – складання казки, можливо її героями будуть нереальні фантастичні створіння і нехай дитина дає волю своїм фантазіям, а дорослий занотовує казку і складає в скарбничку ( можливо це не останній карантин вашої дитини і таких творів буде ще багато).

Зараз є багато цікавих настільних ігор, які розвивають логічне мислення, пам’ять,увагу – і це теж буде цікавим заняттям для дітей.

Ще одним цікавим заняттям для дитини буде дослідницька діяльність. Можна з дитиною провести досліди, ознайомитися з властивостями деяких матеріалів.

Можна організувати тематичні домашні вечірки або недільники (запросити двоє – троє друзів), підготувати сценарій, костюми, декорації, конкурси, призи.

Деякий час можна приділити перегляду мультфільмів та розвиваючих і пізнавальних відео наYouTube каналі.

Не ізолюйте дитину від суспільства. Підтримуйте контакт з друзями та близькими. Дитина може спілкуватися з друзями та близькими , яких ви не можете відвідати особисто, використовуйте відеочати.

                                                                                         

У грудні 2016 року було проведено  атестацію ДНЗ.За  результатами атестації колектив нагороджено подякою Відділу освіти Білоцерківської РДА.

Родинне виховання за В.Сухомлинським

Педагогічна творчість В.О. Сухомлинского багатогранна і невичерпно багата. В.О. Сухомлинский увійшов в історію світової культури як видатний педагог і письменник, як полум'яний патріот і поборник найгуманніших ідей у вихованні, як політичний трибун і громадський діяч, безмежно відданий своєму народові.

Виходячи з того, що сім'я – це цеглинка великої споруди, що зветься суспільством і від її міцності залежить міць держави, сімейному вихованню Сухомлинский відводив особливе місце у своїй творчості, при цьому відзначаючи, що воно мусить бути одночасно і громадянським. Адже не тільки для себе плекають дитину батьки, вони виховують її для суспільства: "У сім'ї найтоншими доторканнями батька і матері до дитячого серця і розуму пишеться наймудріша, найскладніша і водночас найпростіша, тому що вона доступна кожному батькові, кожній матері, сторінка книги, яку ми всі називаємо суспільним вихованням".

Суспільство – це величезний будинок, споруджений з маленьких цеглинок – сімей. Міцні цеглини – міцний будинок, крихкі цеглини – о, це небезпечне для суспільства явище, йому доводиться лікувати себе. А крихкість ця полягає найчастіше в безвідповідальності. Якщо у вас немає дитини – ви просто людина. А якщо у вас є дитина – ви три, чотири, тисячу разів людина, цю думку В.О. Сухомлинский намагається червоною ниткою провести через усю виховну роботу з батьками. Даючи життя новій людині, ви ніби вписуєте своє ім'я в літопис свого народу.

На думку В.О. Сухомлинского, почуття відповідальності і громадського обов'язку за майбутнє своїх дітей запобігає такому різновиду нерозумної батьківської любові, як любов підкупу. Адже є батьки і матері, які щиро переконані в тому, що, забезпечуючи всі матеріальні потреби дітей, вони виконують свій батьківський обов'язок. Величиною матеріальних витрат вони вимірюють глибину батьківської любові.

Дві важливі соціально-педагогічні проблеми – оптимізація стосунків особистості і соціуму та соціалізація в сім'ї – не тільки тісно пов'язані між собою, а лише їх поєднання забезпечує успіх сімейного виховання: "Нерідко ми буваємо свідками парадоксального на перший погляд, факту: в хорошій трудовій сім'ї, де батьки душі не чують у дітях, віддають їм усі сили свого серця, діти іноді виростають байдужими, безсердечними. Але ніякого парадоксу тут немає: так буває тому, що дитина знає лише радощі споживання".

"Дорогі товариші батьки й вчителі, всі ми пам'ятаємо народну мудрість, дитину треба виховувати тоді, коли вона лежить упоперек лавки. Тож нехай кожна дитина вже в роки раннього отроцтва починає трудитися...", – такими словами звертається до вихователів мудрий педагог для того, щоб з раннього дитинства привчали дітей до праці.

Звертаючись до батьків, Сухомлинский говорить: "Якою не була б твоя спеціальність, де б ти не працював – у суворій тиші наукової лабораторії, в конструкторському бюро, за кермом трактора або біля операційного стола лікарні, ким би ти не був – ученим, письменником, конструктором, хліборобом, шахтарем, лікарем, – нехай пізнає твій син-підліток, що таке проста праця на землі...".

Добитися того, щоб батьки оволоділи мудрістю батьківської і материнської любові – в цьому ми бачимо одне з найважливіших завдань навчально-виховного процесу.

Учити дитину бачити і відчувати людей – це одна з найскладніших речей у важкій справі виховання людини. Батьківська любов повинна бути такою, щоб у дитини пробуджувалася чуйність серця до навколишнього світу, до всього, що створює людина, що служить людині, і звичайно, насамперед до самої людини.

Одна з найважливіших практичних порад Сухомлинского, що стосується і розумового, і морального виховання молодого покоління, звучить так: "Знання, наука, освіта – велике духовне багатство нашого народу. Це могутня ріка, хвилі якої несуть уперед культуру, творчість, думку геніїв народу. А живиться ця ріка мільйонами могутніх струмочків – родинних вогнищ культури, освіти, знань. Виховуючи дітей дбайте, шановні батьку й мати, щоб у вашій сім'ї яскраво горіло це вогнище, щоб материнська й батьківська мудрість освітлювалася мудрістю, створеною нагромадженою десятками поколінь і втіленою в книгах, у науці. Разом з школою добивайтеся того, щоб у освіченості, культурі діти ваші вбачали моральну гідність, а неуцтво щоб осоруджувалося як приниження честі й гідності людської ..."


Що краще для дитини: "домашнє виховання" чи "дитячий садок"?

 Часто батьки, тільки дитині виповниться три роки, а іноді і раніше, починають замислюватися над тим, чи віддавати малюка в дитячий садочок, а чи можливо буде краще дитину виховувати вдома. Спілкуючись із своїми знайомими, вони часто стикаються зі шквалом скарг на часті захворювання дітей, які починають відвідувати дитячий садок, про некоректне відношення працівників дитсадка до дитини та все інше. Іноді навіть в пам'яті починають згадувати власні негативні спогади з дитинства. Після цього приймається рішення виховувати малюка самостійно вдома. Для цього шукають няню, або ж хтось з родичів піклується про дитину. Навіть запрошуються педагоги для індивідуальних занять з дитиною. Та з часом у батьків знову виникає питання, чи справляються всі з поставленими завданнями, чи правильно виховується малюк.

Кожна дитина, як і сім'я унікальна. Тому і вибір потрібно робити з врахуванням особливостей та можливостей кожної сім'ї та дитини щодо цих форм виховання.

Сьогодні дуже популярна думка про те, що дитячий садок має дуже великі можливості для загального розвитку кожної дитини. Давайте вияснимо, що ж може дійсно дати дитячий садок? Саме головне - це сприятливі умови для соціального розвитку малюка. Дитина матиме можливість спілкуватися з однолітками, розвивати вміння співпрацювати в колективі, підкорятися певним загальноприйнятим правилам, дотримуватися певних норм поведінки.

Але і «домашня» дитина може бути такою розвиненою, самостійною, товариською, ініціативною, як і вихованець дитячого садка. Найскладніше в домашньому вихованні – не інтелектуальний розвиток дитини, а навпаки, в цьому напрямку розумна сім'я може дати дитині набагато більше, ніж в дитячому садочку. Значно важливіше створити дитині соціальні умови розвитку: можливість спілкуватися з однолітками, старшими дітьми та дорослими.

В цьому віці діти спілкуються найбільше в грі. Саме гра є шляхом для розвитку інтелекту малюка. В грі дитина «приміряє» на себе різні соціальні ролі, вчиться діяти за певними правилами. Гра готує малюка до життя в суспільстві.

Ще зовсім недавно була поширена думка про те, що «домашні» діти важко звикають до шкільних правил, відчувають труднощі в контактах з ровесниками. Переважна кількість дітей була з дитячого садочка, дітей, які виховувалися вдома було небагато. На сьогоднішній день ситуація дещо інша. Діти, які не виховувалися в дитсадку перестали бути винятком. Крім того, дитячий садок теж має зміни. Зараз поширені домашні дитячі садки, які мають змішані методи виховання. Діти, які приходять з дому, стали більш товариськими, вихованими, з певним багажем знань. Іноді навіть з дитячого садочка можуть виходити діти з низьким рівнем знань, погано підготовлені до школи, з небажанням вчитися. А може бути і навпаки.

Як вибрати дитячий садок?

Як вибрати дитячий садок для своєї дитини, щоб він став корисним і затишним місцем перебування вашої дитини? Перш за все потрібно спочатку зрозуміти, а саме для чого потрібен вам і вашому малюкові дитячий садок?.

 «Як вибрати дитячий садок?» - це сьогодні дуже поширений запит в пошуковій системі. Ви зможете отримати масу рекомендацій про те, які є взагалі дитячі садки (муніципальні, домашні, відомчі, приватні) Також узнаєте інформацію про відмінності між ними (режим роботи, кількість дітей в групі, якість харчування, вартість, охорона, тощо). Також на «батьківських» сайтах доступні рейтинги всіх дитячих садків. Таким чином ви можете знайти відгуки батьків про різні садочки, групи, центри розвитку і навіть задати якісь свої конкретні запитання та одержати необхідну пораду.

 Звичайно ж, ви постараєтеся, навіть і без чужих підказок, вибрати той дитячий садок, який ближче до дому та прийнятний за ціною. Прийшовши туди - оцініть територію, огляньте його внутрішні приміщення, запитаєте у педагогів про програми та методики, за якими вони працюють у дитячому садку, також поцікавтеся про додаткові освітні послуги, особливості медичного супроводу, дізнайтеся про режим роботи, і все те, що вас цікавить.

Можливо, що вас вразить і приємно порадує набір занять, який запропонує дитячий садок (розвиток мовлення, навколишній світ, знайомство з художньою літературою, музика, ІЗО, початкова математика, хореографія, фізкультура, іноземна мова тощо) та перелік тих знань і вмінь, якими буде володіти ваш майбутній першокласник (читати, рахувати, писати... ).

І, не забудьтеся дізнатися, як організовується простір ігор, скільки буде часу відводиться на ігри з дітьми, на спілкування з однолітками та з більш старшими за віком дітьми, як саме будується це спілкування, як вчать співпрацювати, як вирішуються конфлікти, як заохочується дитяча ініціатива.

Познайомтеся з обслуговуючим персоналом, подивіться також на обстановку, в якій перебуватиме ваша дитина. А чи затишно в приміщенні дитсадка? Чи сподобаються вам вихователі? Також поспілкуйтеся з ними,обговоріть з ними, що їм цінно, як вони вважають, що важливо у вихованні дитини. Оцініть, їхні погляди співзвучні вашими? А особисто вам добре поруч з цими людьми? Чи довірите їм свою дитину? Поспостерігайте також, як дорослі між собою розмовляють і з малюками, чи з дітьми граються під час прогулянки? Зверніть увагу, як спілкуються діти між собою, та як реагують на вас. Чи вашій дитині тут будуть раді? Вашій доньці чи синові тут буде добре? Чи зможуть педагоги розгледіти таланти вашої дитини і створити умови для їх гармонійного розкриття?

Як вибрати дитячий садок? Як бачите, потрібно врахувати багато факторів. Якщо у вас є можливість такого вибору, то врахуйте, що цілеспрямований підбір дитячого садка забере у вас достатньо багато часу. Головне для вас - не поспішати і шукати. В результаті вам неодмінно беззаперечно вдасться знайти такий дитячий садок, у якому всі умови розвитку оптимально підійдуть для вашої дитини і повністю відповідають всім вашим сімейним цінностям , уявленням, та вашим можливостям. Успіхів вам!

Перші дні в садочку.

Поясніть дитині, що таке дитячий садочок і навіщо туди ходять діти. Головне, намагатися простими словами створити позитивний образ садочку (наприклад, «у дитячий садочок приходять такі ж діти, як і ти, вони там разом граються, вчаться, їдять», «там багато іграшок і добрі вихователі, які піклуються про дітей» тощо).

Познайомте дитину з обраним дитячим садочком під час прогулянки. Можна під час прогулянок ненадовго заходити з дитиною на територію садочку, у групи, щоб дитина поступово звикала.

 Завчасно ознайомтесь із розпорядком дня у садочку і поступово вводьте цей режим дня вдома, а також навчайте тому, що знадобиться в дитячому садку (вміння самостійно одягатися, умиватися, їсти).

Перед тим, як відвести дитину в дитячий садочок, можна провести комплекс заходів щодо загартовування дитини, а також потрібно пройти медичний огляд, щоб переконатися, що дитина здорова.

У перші два-три тижні залишайте дитину лише на кілька годин в дитячому садочку, поступово збільшуючи цей час.

Важливо! У присутності дитини ніколи не показуйте, що ви нервуєте і переживаєте з приводу того, що вона йде в дитячий садочок. Не дозволяйте собі також критики на адресу дитячого садка в присутності дитини, оскільки все це буде відразу негативно сприйнято нею, що викличе страх, невпевненість і небажання йти в це місце.



Довіртеся вихователям, покладіться на їхній досвід,адже багато маленьких діточок приходили до них у групу вперше, й вони знайдуть підхід і  до Вашого малюка.


 

Наш куточок

 

       Бути батьками - нелегка праця. В основному тому що не існує універсальних правил виховання. Дуже часто батьки переборщують з турботою й опікою, забуваючи наскільки важлива самостійність навіть в дрібницях. Те, що дорослій людині здається незначним, для дитини може бути відкриттям і дуже добре запам'ятовується. Як же допомогти своїй дитині і не позбавити її свободи вибору?
 
Спосіб перший: особистий приклад
Діти несвідомо копіюють моделі поведінки своїх батьків, тому дуже просто навчити дитину чинити правильно - не робити помилок самому. Поведінка батьків в стресовій ситуації, реакція на хороше і погане - все це пряме керівництво до дії в майбутньому житті дітей.
 
Так, якщо хтось із батьків схильний занадто бурхливо реагувати на події, не варто дивуватися схожій поведінці дитини.
 
Тому кращий спосіб навчити дитину стійкості і спокою - самому стати більш врівноваженим. Емоційне, психічне і фізичне здоров'я - запорука довгого і щасливого життя кожної людини. Тому кожен день потрібно піклуватися про психологічну гігієну своєї родини, причому починати треба з себе самого.
 
Спосіб другий: розуміння
Іноді батькам хочеться, щоб дитина моментально перебудовувалася з порушеного в спокійний стан. Але діти не можуть контролювати себе так як дорослі, адже їхні почуття і емоції набагато яскравіші. Тому, якщо потрібно заспокоїти дитину, їй потрібно дати більше часу і прийняти її емоції. Материнські обійми і поцілунок подіють заспокійливо, ніж суворий оклик. Любов - кращий спосіб заспокоїти дитину.
 
Спосіб третій: увага
Світ дитини одночасно багатший і менший світу дорослої людини. Батьківська любов і усвідомлення присутності і підтримки люблячих батьків - основа дитячого світу.
 
Тому потрібно періодично відволікатися від роботи, комп'ютера і гаджетів, щоб дитина не відчувала себе кинутою. Ніхто не просить позбавляти себе відпочинку, але нехай це буде активний відпочинок разом з дитиною: прогулянки та ігри на свіжому повітрі. Це не тільки приємніше, але і корисніше сучасних форм проведення дозвілля у віртуальному світі.
 
Крім того, ніщо не посилить впевненість дитини в собі, як усвідомлення, що для батьків вона - центр всесвіту, найважливіша і необхідна в усьому житті.

 

Валеологічний порадник для батьків:

 

1. Будьте для своїх дiтей добрим прикладом ставлення до свого здоров’я.
2. Ведiть здоровий спосiб життя.
3. Займайтесь фiзичною культурою, виконуйте вранцi гiмнастику.
4. Загартовуйтеся разом з дитиною.
5. Бiльше бувайте на свiжому повiтрi.
6. Не палiть i не розпивайте спиртнi напої в присутностi дiтей. Пам’ятайте! Вони повторюють вашi дії в дитячому садку.
7. Дотримуйтесь режиму харчування. Зумiйте переконати сина чи доньку споживати всi запропонованi їй страви, навiть тi, якi вони не люблять, але якi для них необхiднi й кориснi.
8. Завжди дотримуйтесь правил гiгiєни i привчайте до цього дитину.
9. Бiльше усмiхайтеся. Це запорука здорової сiм’ї, здоров’я вашого власного й ваших дiтей.
10. Наповнiть свою душу i серце любов’ю до всiх i до всього.


 

Настанова для батьків!

 

Ставтеся до вашої дитині з повагою та розумінням. Коли дитина хоче розповісти вам що-небудь, будьте готові вислухати її. Наклоніться або сядьте так, щоб ви дивилися одне одному в очі.

 

  Постарайтеся зрозуміти думки й почуття вашої дитини та прийняти їх до уваги у вашому сімейному житті. Пам´ятайте: те, що здається незначним для вас, може бути дуже важливим для вашої дитини. Розказуйте, по можливості, вашій дитині свої плани і рішення. Дайте їй відчути, що вона — рівноправний член родини.

 

Правила

 

    Будьте поступливим у стосунках з вашою дитиною. Маленькі діти ростуть і розвиваються дуже швидко. У відносинах з малям потрібна гнучкість. Батьки повинні співвідносити свої правила і вимоги з мінливими потребами дитини.

  

  Рішення про зміну правил слід приймати разом обом батькам та обговорювати їх з дитиною.

  

 Вводячи певні правила, залишайте місце для свободи дій дитини.

    

Розумні й чіткі правила повинні забезпечувати безпеку дитини. Її слід познайомити з усіма правилами, даючи короткі роз´яснення у разі потреби. Якщо правила ретельно продумані і регулярно виконуються дитиною, вона приймає їх без ускладнень. Якщо дитина не приймає правил, їх варто ще раз обдумати, знайти причину протесту і внести можливі зміни. Дуже часто сімейні обговорення правил, у яких бере участь ваш син або донька, є гарним засобом засвоїти їх для дитини.

 

Час

 

 Пам´ятайте про те, що дитині властиво інше сприйняття часу. Коли вона знаходиться поруч із вами, постарайтеся виконувати ваші справи не похапки й обдумано. Сплануйте заздалегідь таким чином, щоб вам не довелося поспішати вашу дитину. Розкажіть їй докладно про майбутню подію, наприклад, про відвідування магазину, для того щоб дитина могла зібратися самостійно з нормальною для неї швидкістю. Постарайтеся приділити щоденно небагато часу для спільної діяльності з вашим малюком. Ці заняття повинні бути спокійними і приємними для вас обох. Розраховуйте час, щоб дитина змогла доводити розпочату справу до кінця. Якщо діяльність стає складною або стомлюючою, ви можете допомогти завершити її, але ніколи не виконувати що-небудь за неї.

 

Допомога

 

 Робити щось за дитину і допомагати — це велика різниця.

 Ніколи не робіть за дитину те, що вона може зробити самостійно.

Дозволяйте дитині діяти і заохочуйте її виконувати те, до чого вона готова і що може виконати самостійно.

 Привчайте її самостійно їсти, одягатися, виконувати нескладну роботу, наприклад, витирати пил, збирати листя, поливати рослини і т.д. Покажіть дитині кожну дію повільно і просто, вживаючи якомога менше слів. Попросіть її повторити ваші дії самостійно, не виправляючи помилок. Якщо дитина ще не готова до якоїсь роботи, відкладіть її на інший час і навчить потім.

 Дайте вашій дитині час освоїтися і потренуватися в кожному виді діяльності. Дозволяйте їй допомагати вам по дому, якщо вона того бажає, але ніколи не змушуйте робити що-небудь насильно. Діти люблять таку роботу і зазвичай виконують її із задоволенням. НЕ переробляйте роботу вашої дитини в її присутності, приймайте все, що вона здатна зробити, доброзичливо.

 

 

Вибір

 

По можливості забезпечте вашій дитині свободу вибору.

 Батьки, які дозволяють своїй дитині здійснювати власний вибір, поважають індивідуальність дитини і його потреба в свободі. Наприклад, ви можете запитати дитину, яке морозиво вона хоче, ванільне або шоколадне; чи хоче вона пограти з другом або піти в парк; яку сорочку вона хоче одягнути, червону або блакитну; чи хоче покласти на стіл серветки або розставити склянки. Вміння робити вибір — це важливий етап становлення особистості.

 

Уміння досягати успіху

 

Створюйте вашій дитині умови для досягнення успіху. Оскільки ви спостерігаєте за своєю дитиною, ви, як правило, знаєте, що вона вміє робити, а що ні. Дайте їй можливість робити те, що вона може виконувати без особливих зусиль і помилок. Допоможіть їй, продемонструвавши повільно і детально, як треба виконувати дії, кожен раз, дозволяючи виконати їх самій. Хваліть її за удачі, не надавайте значення помилкам. Часто ви можете керуватися цікавістю, яку проявляє ваша дитина до чого-небудь; справжній інтерес — найсильніший стимул до навчання.

 

Доброзичливість

 

 Постарайтеся бути доброзичливим у взаєминах з вашим дитиною.

 Знайдіть шлях спілкування з дитиною, відмовившись від таких слів, як «не роби», «не заважай», «не треба», «не можна» і «неправильно». Якщо, наприклад, ваш син стукає кулаками по столу, спокійно поясніть йому, що стіл призначений для їжі, а щоб повправляти свої руки, він може поліпити з пластиліну, і запропонуйте йому це заняття.

Якщо ваша дитина, витираючи стіл, не помітила плями, вам варто тільки показати на неї, або сказати: «Ще одну пляму прибрати, і стіл буде бездоганно чистим». Ваші зауваження роблять дитину невпевненою в собі; схвалення допомагає їй відчувати себе самостійною і здібною людиною. Коли ви розмовляєте зі своєю дитиною, будьте точні та лаконічні. Ви відчутно розвине здатність дитини правильно висловлювати думки, якщо будете стежити за своєю промовою. Маленька дитина постійно вивчає нові слова, розширюючи свій словниковий запас і розвиваючи здатність спілкування.

 

Предметне оточення

 

Допоможіть вашій дитині вивчити назви оточуючих предметів, вживаючи їх у своїй промові. Замість фрази:

«Дай мені, будь ласка, он ту річ, яка лежить он там», скажіть: «Дай мені, будь ласка, червону книгу, яка лежить на краю столу».

 

 Кожного разу, коли це можливо, дозволяйте вашій дитині використовувати реальні предмети. Іграшки, які виглядають, як справжні предмети, але не діють, як реальні, засмучують її, приводять в замішання, а іноді можуть розсердити. Вона може подумати, що не здатна впоратися зі справжніми, реальними предметами. Ваша дитина воліє використовувати предмети, які вона часто бачить у дорослих. Невеликого розміру совок для сміття та щітка, маленька губка і тазік, невеликі граблі і тяпка — прекрасні навчальні засоби для вашої дитини.

 Дитина може виконувати ваші завдання, допомагати підчас домашнього прибирання. Освоєння і виконання важливої роботи викликає у дитини справжнє почуття задоволення.

 Створіть вашій дитині навколишнє середовище, яке відповідає її потребам. Батьки, знаючи можливості дитини в даний період, можуть надати їй матеріали (предмети) та організувати види діяльності, що сприяють розвитку у значній мірі.

 Маленьким дітям можна дати невеликий таз із водою і кілька пластикові пляшок, губки, воронки для переливання, а також можуть бути використані коробка з піском, відро, совок, бідони, гальку та великі ґудзики для сортування та підрахунку, пластилін та тупий ніж, скалка і т.п.

 Знайдіть вашій дитині місце і стіл для роботи. Неквапливо продемонструйте їй нові матеріали (предмети) і дайте час для знайомства з ними, перш ніж запропонувати що-небудь ще. Педагогічні книги, журнали й самі вихователі можуть допомогти вам вибрати відповідні матеріали для вашої дитини.

 

Наслідування

 

 Пам´ятайте, що ви — зразок. Вас ваша дитина наслідує і у вас навчається.

 Більшу частину свого часу вона проводить у вашій присутності. Вона вчиться, дивлячись на вас і наслідуючи вас.

 Якщо ви хочете, щоб ваш малюк був люблячим, чесним, благородним, акуратним —будьте самі такими ж. Коли його часто шльопають або лають, він починає поводитися також по відношенню до інших. Батьки повинні усвідомлювати той величезний вплив, яке вони справляють на життя дитини і на формування її особистості.

 

Спілкування

 

 Дозволяйте вашій дитині спілкуватися з іншими дітьми. Вона отримує задоволення від спілкування з однолітками та дітьми іншого віку — і це потрібно їй. Але до трьох років діти рідко спілкуються один з одним.

 Тим не менш, самостійне спілкування дитини з іншими дітьми, навіть до трьох років, може допомогти їй навчитися знаходити спільну мову з іншими і отримувати задоволення від їх компанії.

 Після трьох-чотирьох років такі контакти з іншими дітьми сприяють інтелектуальному росту і необхідні для соціального розвитку.